Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kauza Šabatová očima jednoho muslima

9. 10. 2014 23:32:46
Hodně se o tom psalo a tolik inkoustu se vylilo a tolik per uschlo, i přesto bych se chtěl k této kauze vyjádřit ze svého pohledu. Můžu chápat, že paní Šabatová řeší kauzu šátek ve školách legislativně a z hlediska lidských práv a Ústavy. Otázka je, do jaké míry může člověk řešit záležitosti podle ustanovených pravidel, aniž by bral v úvahu širší kontext té kauzy a její dopad na danou společnost. Člověk sice může věřit, že slouží Právu, ale neměl by přehlížet, že právo má především sloužit lidem prakticky a nemá se uvěznit v bludném kruhu teoretických úvah, aby vznikl systém, který přehlíží práva většiny. Nevěřím, že Češi řeší tolik šátek, to by bylo hodně povrchní. Otázka je, jak bude reagovat společnost, až začne vnímat, že ta práva a tolerance, které vydobila, se začínají obracet proti vlastním tvůrcům?

Ano, já jako muslim, souhlasím, aby muslimky měly právo dobrovolně a z vlastní vůle nosit krásný islámský šátek (ne nikáby) bez toho, aby byly stigmatizované, ale také Evropanky by měly mít stejné právo, aby chodily v islámských zemích nezahalené a v minisukních bez toho, aby muslimové a Arabové obzvlášť, se k nim chovali jako k ženám bez morálky a sexuálně je obtěžovali. A dokud tolerance a respekt nebudou vzájemné, tak nikdy nemůžeme mluvit o lidských právech, nýbrž o zneužívání systému a upřednostňování jedné menšiny nad většinou. Jako muslim bych si přál, abych měl své oblíbené jídlo v Evropě, ale dokud Čech nemůže mít své oblíbené vepřo-knedlo-zelo a pivo v islámských zemích nebo v islámských školách, tak nemůžeme mluvit o vzájemnosti a respektu. Všichni víme, že se Evropani snaží respektovat naše zvyklosti, když k nám cestují, jako průvodce jsem sám byl součástí toho, jak jsem informoval Evropany o našich zvyklostech, co mají dělat a čemu se raději vyhnout. Tak proč tohle neplatí o muslimech v Evropě? Je to legitimní otázka a legitimní požadavek. Jinak je to akt agrese vůči té dané společnosti bez ohledu na to, jakou víru, ideologii či politický systém uznávají. Problém Evropy je, že musí muslimy respektovat jak v islámských zemích, tak brát na ně ohled i v evropských zemích, které jsou především jejich domovem. Kdyby ta vzájemnost existovala a tolerance byla oboustranná, takový problém by v Evropě nevznikl.skola.jpg

Řeknu to z hlediska muslima, v čem vidím problém: Bojkotování islámu ze stran ortodoxních zemí, které prosazují nejomezenější formu islámu, kterou vyprázdnili z jejího duchovního a intelektuálního obsahu a rozšiřují prázdný obal, který definuje zbožnost podle délky šatů u žen, a délky vousů u mužů. Je to forma, která potlačuje jakoukoliv svobodu myšlení a žádá naprostou poslušnost a často čtete od muslimů, že nikdo nemá právo mluvit o islámu, pokud není největší expert, jinak se musí poslušně podřídit učencům, systému a ideologii, která slouží vládnoucí třídě, aby prosazovala neměnnou diktaturu. Je snadné kontrolovat hloupý lid. A tohle je v rozporu s učením proroka Muhammada, který sám říkal, „Předávejte poznání, i kdyby byl jen jeden verš, protože ten, který ho uslyší, ho možná pochopí lépe než jeho nositel.“ První muslimové pochopili zákazy, povinnosti a priority jinak než dnešní muslimové. Nicméně pochopení jakékoliv víry, jde ruku v ruce s civilizovaností a intelektuálním vývojem každé společnosti, a kdo se zabývá dějinami náboženství, sám objeví, že chápání a prosazování judaismu, křesťanství, hinduismu či buddhismu, nikdy nebylo jednotné a neproměnlivé v průběhu staletí.

Zůstává jedna nezodpovězená otázka pro mnoho Evropanů i Čechů, proč muslimové, kteří utekli z diktatury, ji stále prosazují a nejsou schopni se integrovat do demokratické společnosti a účinkovat v ní, být interaktivní s místními, ale kupodivu prosazují ten samý systém, ze kterého odešli? Odpověď zní, chybu udělali Evropani, kteří jim povolili enklávy ve formě mešit, tržnic, škol, zvláštních práv a hlavně povolili učencům z ortodoxních zemí, aby učili muslimy tu omezenou formu, kterou si přinesli z domova, což je forma, která zabrání muslimům v integraci, protože je doslova učí, aby se odlišovali jak vzhledem, tak chováním. Zakazují jim jakýkoliv kontakt s místy, ve kterých se vyskytuje alkohol, zakazují společné oslavy, přestože prorok Muhammad sám přijímal dárky od nemuslimů během jejich svátků a sám jim je také daroval a odlišnost víry nikdy nebyla prvními muslimy chápána jako omezení v kontaktu. Pokud evropští muslimové budou pod kontrolou ortodoxních zemí, které bohužel mají spoustu prostředků k prosazování takové dogmatické formy, život muslima v Evropě je a bude velice komplikovaný. Největší ironií je, že takoví učenci pocházející z Arábie, dávají evropským muslimům návod, jak přežít v poušti a totálně ignorují, že se v Evropě vyskytují lesy a hory a ne písek. Oni se pak vrátí zpátky do Arábie a žijí spokojeně a nechají evropské muslimy rozpolcené, nepatřící ani k jedné ani k druhé skupině. Tihle učenci mi připomínají tuniskou anekdotu. „Jeden arabský šejch přijel do Evropy přednášet o islámu. Vystoupil z Bentley, otevřel mu dveře sluha z Indie, vyšel do budovy projektované Angličanem, nastoupil do výtahu vyrobeném Italem, seděl v hale na francouzské židli, otevřel svůj noťas z Korey a promluvil do amerického mikrofonu. Ooo, bratři muslimové, nenásledujte cesty nevěřích.“

Když se teď vrátím ke kauze Šabatová a koukám na to v širším kontextu, vzpomínám si na tu křesťanku v Sudanu, která musela rodit ve vězení. A pak si říkám, jestli jsme opravdu neztratili přehled a už se nám pletou pojmy typu lidská práva. Odsuzujeme zemi, která poskytla dobrovolně azyl dvěma muslimkám a nabízela jim možnost studovat, i když chápu, že šátek je pro ty holky důležitý a jsou na něj zvyklé, ale nechápu, proč islámské organizace jim nevysvětlily, že získávání poznání v islámu je priorita a ředitelka řeší jen řád, který vytvořili pro své studenty, a kdyby ho přizpůsobovali každé výjimce, tak pak slovo řád ztratí smysl. A tohle neříkám ze soucitu k té ředitelce, ale vedle provádění, učím také cizí jazyky Čechy a můžu Vám zaručit, že v těch daných školách, se mnou vůbec neřešili moji víru, jen mi dali školní řád a kladli důraz na metodické a pedagogické směrnice a na vztah pedagoga ke studentovi. Co mi stále nejde na rozum, je, že se islámský svět ani nevzbouřil a nedemonstroval, když jedna žena, a to je jedno, jakou má víru, musela rodit ve vězení, je to prostě nelidské. Smutné bylo, že v ČR jsme ani nereagovali z vlastní iniciativy, ale až na popud jednoho křesťanského kněze.

Pořád se divíte, že je pro místní lidi legitimní otázka, proč tolerance, lidská práva a ústupky mají být jen z jejich strany?

Prison.jpg

Autor: Hatem Berrezouga | čtvrtek 9.10.2014 23:32 | karma článku: 48.87 | přečteno: 44453x

Další články blogera

Hatem Berrezouga

Válka symbolů: půlměsíc, aneb když se muslim klaní k satanovi! Část. 2

„Představme si na chvíli, že by se to stalo naopak. Že by Lidl například vymazal půlměsíc na islámské sakrální stavbě. Co by následovalo?" Zněla otázka.

24.9.2017 v 19:04 | Karma článku: 16.54 | Přečteno: 718 |

Hatem Berrezouga

Válka symbolů: Lidl, kříž a půlměsíc. Část 1.

Za umazání křížů z řecký produktů Lidlu a za vyškrtnutí vepřového masa z jídelníčku podle mnohých, ať jsou obyčejní smrtelníci či duchovní, může islám!

17.9.2017 v 15:18 | Karma článku: 19.62 | Přečteno: 1212 |

Hatem Berrezouga

Vojna a Mír v Koránu - Zabíjejte je všude, kde je dostihnete. Část 1.

„Zabíjejte je všude, kde je dostihnete.“ Koránský verš, který mi donekonečna opakují pod mými blogy, abych si přiznal, že „Korán není slovo Boží“, a že „ospravedlňuje teroristické útoky a zabíjení nevěřících“

20.8.2017 v 23:33 | Karma článku: 26.43 | Přečteno: 1890 |

Hatem Berrezouga

Konvertita jako znamení poslední hodiny. Část. 1

Když jsem psal blog „ Konvertita jako užitečný idiot“ a „Odpadlictví: šaría, temná tvář islámu“ chtěl jsem, aby konečně arabsky mluvící muslimové čelili tomu, co máme napsáno černé na bílém

13.8.2017 v 16:30 | Karma článku: 26.36 | Přečteno: 1451 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Dalibor Martišek

Poštovní panoptikum města šlapanického

Párkrát jsem už podlehl dojmu, že všechno, co se může stát, si dokážu představit. Proto mám rád šlapanickou poštu. Tam se totiž občas dějí věci nepředstavitelné.

25.9.2017 v 16:00 | Karma článku: 7.47 | Přečteno: 113 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Poslední role J. T.

Vstoupil jsem do dnešního (25/9) rána s těmi největšími obavami. A podvědomě očekával tu nejhorší zprávu. Protože to, co se přihodilo Janu Třískovi na mostě pro Čechy nejkultovnějším, velkou naději nedávalo.

25.9.2017 v 14:50 | Karma článku: 19.75 | Přečteno: 495 | Diskuse

Josef Hejna

Pan Tříšťka

Ve vzpomínce, kterou píšu, není ani náznak neúcty k osobnosti herce Jana Třísky. Jenom vzpomínka na dávné chvilky s ním. Jako mladí kluci jsme se v televizi potkávali často přátelsky.

25.9.2017 v 12:00 | Karma článku: 21.91 | Přečteno: 925 | Diskuse

Tomáš Flaška

Stát jako mafie pod vedením ANO

Tak nám pomalu vyplouvá na povrch, že Finanční správa položila několik firem neoprávněně. Celé to musí zarazit až soudy, ale morální škody jsou už neodčinitelné.

25.9.2017 v 11:47 | Karma článku: 29.19 | Přečteno: 688 | Diskuse

Iva Apanasenková

Tantrická oslava podzimní rovnodennosti

Většina si pod pojmem tantra představí sex. Při oslavě magické noci čekejte hry, rituály, svíčky, důvěru, masáže, zkoumání sebe i druhých. A také saxofon. Sami si určujete hranice, zda a kam druhé pustíte. Tuto noc se plní přání.

25.9.2017 v 11:23 | Karma článku: 7.93 | Přečteno: 247 | Diskuse
Počet článků 64 Celková karma 30.47 Průměrná čtenost 10479

Jmenuji se Hatem Berrezouga, vystudoval jsem anglickou literaturu v Tunisu a italsko-francouzskou filologii na FFUP v Olomouci. Přišel jsem do Čech v roce 1998, byl jsem aktivní v mezináboženských a mezikulturních debatách. Poté jsem se zabýval IT oblastí a již 10 let provádím turisty v historickém centru Prahy. V současné době se zabývám výukou cizích jazyků.

Kontaktní email: hatemb@seznam.cz



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.